چوب نمای ساختمان

چوب نمای ساختمان

طراحان در موارد مختلف و با هدف طراحی یک نمای بسیار خیره کننده و جذاب از چوب برای پوشاندن کل نمای ساختمان استفاده می‌کنند. در روشی دیگر یک المان تاکیدی را جهت برجسته کردن از چوب می‌سازند. طراحی چوب نما باید به گونه‌ای باشد که به صورت افقی، عمودی و حجمی در نمای ساختمان به کار گرفته شود.

استفاده از چوب ترمو در نمای ساختمان به شکل‌های مختلفی قابل انجام است که بسته به طراحی و خلاقیت طراح می‌تواند متفاوت باشد. در هر صورت تمامی این طراحی‌ها با این هدف انجام می‌شود تا چوب نما در قالب یک پوستر نمایان شود و بر زیبایی و دوام ساختمان تاثیر مثبت داشته باشد. توجه داشته باشید که طیف وسیعی از چوب نما وجود دارد که نوع آن به نیاز پروژه بستگی دارد. چوب‌ها اغلب از نظر مقاومت، وزن، زیبایی و میزان خم‌پذیری به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. انتخاب نوع چوب باید بر اساس نیازهای ساخت و در جهت برآورده کردن آن باشد.

چوب نمای ساختمان

اهمیت چوب نمای ساختمان

درصورتی چوب می‌تواند زیبایی نمای ظاهری ساختمان را چندین برابر کند که از آن به روشی هوشمندانه در طراحی و اجرا استفاده کرد. از آنجایی که چوب می‌تواند تداعی‌کننده عواطف و احساسات و گرما بخش باشد، به یک معماری اصولی و طراحی نمای ساختمان در سبک‌های مختلف کمک می‌کند. نمای چوبی دارای ویژگی سازگاری با محیط و زیبایی می‌باشد و به همین دلیل توانسته به یک متریال محبوب در بین مصرف کنندگان تبدیل شود.

دوام و ثبات بالا نیز در این محبوبیت دخالت دارد. در سالهای اخیر استفاده از چوب به عنوان یک متریال فوق‌العاده جهت به وجود آوردن نمایی منحصر‌ به‌ فرد رواج پیدا کرده است.

چوب نمای ساختمان

معایب استفاده از چوب در نمای ساختمان

در کنار مزایای استفاده از هرگونه متریالی، معایب و ایرادهایی نیز وجود دارد. قبل از انتخاب هرگونه چوبی جهت طراحی نمای خارجی ساختمان بهتر است نسبت به آگاهی از معایب آن اطلاعاتی کسب کرد و جوانب منفی آن را سنجید. تمامی نمونه‌های چوب به طور طبیعی دارای انواع آفات و حشرات موذی هستند و این امر باعث تسریع در عمل خرابی چوب و نمای ساختمان می‌شود و ظاهری زشت به آن می‌دهد. از این رو، استفاده از ترمووود یا همان چوب‌های فرآوری شده که از ماندگاری و دوام بالایی برخوردارند و در برابر آفات و حشرات موذی کاملا مقاوم هستند بهترین گزینه برای استفاده از چوب در نمای ساختمان است.

چوب متریالی نسبتا گران قیمت بوده اما از طرفی بر ارزش بنا می‌افزاید. از دیگر معایب استفاده از چوب در طراحی نما می‌توان به هزینه بردار بودن نگهداری و تعمیر آن اشاره کرد. پس بهتر است در همان ابتدا نوع چوب را با نوع اقلیم محیط مد نظر مطابقت داد؛ سپس با نگهداری و تعمیر منظم سالانه مشکلات خرابی چوب را تا حدودی کاهش داد. علیرغم مشکلات مطرح شده، ترمووود یا همان چوب فرآوری شده به دلیل فرآیند مقاوم‌سازی که روی آن انجام می‌شود، متریالی کاملا بادوام و ماندگار محسوب می‌شود که مشکلات بسیار کمتری نسبت به بسیاری از متریال‌های دیگر برای آن ایجاد می‌شود.

چوب نمای ساختمان

انواع چوب نمای ساختمان

در انتخاب چوب نمای ساختمان باید به مقاومت آن در برابر عوامل مصنوعی و عوامل طبیعی دقت کرد. از طرفی باید میزان زیبایی آن را بررسی نمود. برای داشتن هر دو گزینه جذابیت و دوام می‌توانید از چوب های معرفی شده در این بخش استفاده کنید.

بهترین نوع چوب برای استفاده در نمای ساختمان و فضای خارجی چوب ترمو یا همان ترمووود می‌باشد. پروسه تولید چوب ترمووود شامل حرارت‌دهی دقیق تا دمای 180 الی 230 درجه می‌باشد که طی این فرآیند ترمووود ویژگی‌های منحصر به فردی اعم از ماندگاری و دوام بالا، مقاومت در برابر رطوبت، مقاومت در برابر آفتاب، مقاومت در برابر آفات و حشرات موذی و همینطور ثبات ابعادی و زیبایی بیشتر پیدا می‌کند. این ویژگی‌های ذکر شده ترمووود یا همان چوب ترمو را به بهترین گزینه برای استفاده در نمای ساختمان یا فضای باز تبدیل می‌کند. از این رو، ترمووود را چوب مخصوص فضای باز می‌دانند.

چوب نمای ساختمان

چوب ترمووود یک چوب اصلاح شده می‌باشد که از این جهت برای نما گزینه بسیار مناسبی است. این چوب دارای مقاومت و قابلیت کار بالا بوده، بافت ظریف تا متوسطی داشته و رنگ آن قهوه ای تیره است. در حال حاضر چوب ترموود محبوب‌ترین متریال در ساخت نمای چوبی است که در بازار در دسترس می‌باشد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =