نمای چوب ترمو

نمای چوب ترمو

می خواهید بدانید منظور از نمای چوب ترمو چیست؟ قصد دارید که با مزیت ها و معایب این نوع چوب ها بیش تر آشنا شوید؟ و یا این که تمایل دارید نحوه نصب آن را بشناسید؟ این نمونه از چوب ها که دارای ویژگی های منحصر بفردی هستند، هم برای نمای داخلی و هم نمای بیرونی ساختمان ها قابل استفاده هستند. بسیار مقاوم بوده و طول عمر بالایی را می توان برای آن ها متصور شد.

 

نمای چوب ترمو چیست؟

بسیاری از افراد نمای چوب ترمو را نمی شناسند و یا این که با خصوصیات و ویژگی های آن آشنا نیستند. این نوع چوب یکی از محصولات اصلی کشور فنلاند می باشد که امروزه در برخی از کشور ها از جمله ایران تولید شده و مورد استفاده قرار می گیرد. این محصولات که به صورت الوار هایی با طول، عرض و ضخامت های مختلفی تولید شده و روانه بازار می شوند، بسیار پر طرفدار بوده و نظر افراد زیادی را به خود جلب کرده اند. برای ساخت این محصولات ابتدا چوب برخی از درختان را بریده و سپس طی فرآیند خاصی تحت گرمای شدید قرار می دهند.

با این کار رطوبت موجود در چوب از بین رفته و مقاومت آن بسیار زیاد می شود. برای افزایش مقاومت بر روی آن یک لایه رنگ ترموود می زنند. این رنگ ها کاملا ضد آب بوده و از چوب ها در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کنند. در فرآیند تولید این محصولات هیچ ماده شیمیایی استفاده نشده و چوب های تولید شده کاملا در برابر نفوذ حشرات و موریانه ها مقاوم هستند. برای ساخت این چوب ها در اکثر موارد از چوب درخت زبان گنجشک و چوب درخت کاج استفاده می کنند.

نمای چوب ترموود در ساختمان های مدرن

برای اجرای نمای ساختمان ها از متریال های مختلفی استفاده می کنند. در این میان نمای چوب ترموود نسبت به سایرین بیش تر مورد توجه قرار گرفته و کاربردی تر است. امروزه افراد زیادی برای اجرای نمای ساختمان خود از این نوع چوب ها استفاده می کنند. در اکثر ساختمان های مدرن و لوکس امروزی برای اجرای نما از این نوع چوب ها استفاده می کنند.

با این کار ساختمان ظاهری شیک و طبیعی به خود می گیرد. این چوب ها به دلیل داشتن ظاهری زیبا و منحصربفرد می توانند در خلق نمای لوکس بسیار موثر واقع شوند. اکثر افراد با مشاهده این گونه نما های ساختمانی حس و حال خوبی پیدا می کنند و از تماشای آن ها لذت می برند.

این نوع نما ها بیش تر در باغ ویلا ها و یا خانه های ویلایی مورد استفاده قرار می گیرد. با تلفیق شدن این نوع نما با سبزی درختان، زیبایی فضا دو چندان شده و شما می توانید یک باغ ویلای بسیار مدرن داشته باشید. البته که هدف از استفاده این نوع نما تنها خلق زیبایی نیست. در بسیاری از موارد به منظور افزایش مقاومت و طول عمر ساختمان ها از این نوع نما ها استفاده می کنند. این چوب ها از مقاومت بسیار بالایی برخوردار بوده و می توانند نمایی با طول عمر مناسب برای ساختمان ها ایجاد کنند.

۱۰ مزیت مهم استفاده از نمای ترموود ساختمان

اجرای نمای چوب ترمو، نسبت به دیگر روش ها با مزیت های زیادی برای افراد همراه است. برای اجرای این نوع نما ها از چوب های بسیار مرغوب و با کیفیت ترمو استفاده می شود. این نوع چوب ها که ویژگی های خارق العاده ای دارند، می توانند نمای بسیار زیبا و مقاومی را خلق کنند. مهم ترین نمونه از مزایای این نوع نما ها عبارتند از:

  • نصب سریع و ساده این نوع نما
  • هزینه اجرای کم نسبت به دیگر انواع نما
  • امکان جداسازی و جا به جایی
  • فاقد مواد شیمیایی و کاملا غیر سمی
  • عایق حرارتی و صوتی
  • صرفه جویی در مصرف انرژی
  • قابل شستشو با آب و مواد شوینده ملایم
  • مقاوم در برابر شرایط محیطی مختلف
  • بسیار سبک و کم وزن
  • مقاوم در برابر نفوذ حشرات و موریانه ها
  • طول عمر بالای ۳۰ سال
  • قابل برش و تراش و انعطاف پذیری در طراحی

 

نمای چوب ترمو استاندارد

برای استانداردسازی ترمووود و آماده سازی آن جهت استفاده در نما فرایند خاصی بر روی آن انجام می‌شود. در واقع می‌توان گفت چوب ترمو زمانی استاندارد است که فرایند کاهش و افزایش حرارت به طور دقیق بر روی آن اعمال شود.

همچنین مدت زمان حرارت دهی باید دقیق و طبق استانداردهای جهانی باشد. میزان حرارت وارد شده بر چوب ترمو نیز باید به دقت بررسی شود. در مجموع اگر این روند مورد تایید انجمن مرکزی ترمووود فنلاند قرار نگیرد، یک محصول غیر استاندارد تولید شده است. در این صورت نمای ترمووود کیفیت بالایی نخواهد داشت و امکان ایجاد ترک در سطح چوب وجود دارد. در روند اجرای ترمووود یک سری رنگ‌های مخصوص مورد استفاده قرار می‌گیرند. این امر باعث می‌شود که اشعه UV خورشید بر نمای چوب ترمو تاثیر زیادی نداشته باشد.

اگر این مرحله از اجرای چوب ترمو حذف شود، نمای ترمووود پس از مدتی پوسیده شده و تغییر رنگ می‌دهد. نحوه برش زدن چوب و روش میخ یا پیچ کردن چوب ترمو نیز از دیگر مواردی است که باید طبق استاندارد انجام شود. فاصله میخ یا پیچ‌ها از هم نیز باید به دقت محاسبه شود. نمونه چوب مورد استفاده جهت زیرسازی و جنس پیچ‌های بکار گرفته شده نیز از جمله موارد مهم جهت رعایت استاندارد نمای چوب ترمو است. اگر تمامی مراحل و متریال‌ها با دقت انتخاب شوند، در پایان یک نمای چوب ترمو استاندارد با عمر بالا خواهید داشت.

ویژگی های نمای ترموود

نمای چوب ترمو با توجه به متریال هایی که در اجرای آن به کار رفته است، بسیار مقاوم بوده و طول عمر بالایی دارد. این نوع نما ها علاوه بر ظاهر زیبا و مدرن، می توانند به افزایش طول عمر ساختمان ها نیز کمک کنند. این نوع نما در برابر شرایط جوی مختلف مانند سیل، زلزله و بارندگی های شدید برف و باران بسیار مقاوم است. از طرفی در برابر تابش مستقیم نور ماوراء بنفش مقاومت زیادی از خود نشان می دهد.

چوب های به کار رفته در این نوع نما ها کاملا طبیعی بوده و اصلا سمی نیستند. از طرفی قابلیت بازیافت شدن داشته و با محیط زیست سازگار هستند. این نوع نما ها در برابر رطوبت نیز بسیار مقاوم بوده و احتمال پوسیدگی و یا خوردگی در آن ها وجود ندارد. امروزه افراد در ساخت اکثر ساختمان های لوکس از این نوع نما ها استفاده می کنند. با این کار بر ارزش واقعی ملک خود افزوده و ظاهر زیبایی به آن می بخشند.

 

نحوه نصب نمای ترموود

برای اجرای نمای چوب ترمو، باید اصولی را رعایت کنید تا بتوانید در این زمینه موفق ظاهر شوید. اولین نکته آن است که اجازه دهید تا همه کار های ساختمانی سازه مورد نظر شما تمام شود و سپس برای اجرای نما و نصب این چوب ها اقدام کنید. برای نصب این چوب ها بر روی نمای بیرونی ساختمان بهتر است که از نیرو های متخصص فعال در این حوزه کمک بگیرید و هرگز کار به افراد ناشی نسپارید. در حالت کلی اجرای این نوع نما ها شامل مراحل مختلفی می شود که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • زیرسازی

قبل از نصب این الوار ها باید از تراز بودن سطح زیر کار مطمئن شوید. اگر بخواهید این چوب ها را به سطوح فلزی و یا سیمانی متصل کنید، باید از رول پلاک هایی به طول ۶ سانتی متر استفاده کنید تا الوار ها لق نشوند و احتمال جدا شدن آن ها وجود نداشته باشد. همچنین در نصب این الوار ها باید یک فاصله سه سانتی متری در پشت زیرسازی بگذارید تا رطوبت به طور کامل خشک شود.

  • نصب چوب ترمو

یکی دیگر از مراحل اجرای نمای چوب ترمو، شامل این مرحله می شود. در این مرحله چوب ها را با سه روش مختلف به نمای بیرونی ساختمان متصل می کنند. در روش پیچ از رو، ابتدا این چوب ها را سوراخ کرده و سپس برای وارد کردن پیچ به درون آن ها اقدام می کنند. روش دیگری که در اجرای این کار مورد استفاه قرار می دهند، روش کلیپس است.

در این روش از پروفیل های گالوانیزه برای زیرسازی استفاده می کنند و این چوب ها به وسیله کلیپس هایی به به زیرسازی وصل می شوند. روش سوم برای نصب این نوع نما ها با نام روش فاق و زبانه معرفی می شود. در این روش چوب های نما به صورت زبانه در هم فرو می روند و همه میخ و پیچ ها در این روش کاملا مخفی هستند.

  • رنگ چوب ترموود

پس از آن که فرآیند نصب چوب ها به پایان رسید، نوبت به اجرای این مرحله می شود. در این مرحله همه چوب ها با رنگ مخصوصی رنگ آمیزی شده و از این طریق مقاوم تر نیز می شوند.

۳ نکته مهم که قبل از نصب ترموود باید بدانید

قبل از نصب نمای چوب ترمو باید نکاتی را مد نظر داشته باشید. بدون رعایت کردن این نکات، شما نمی توانید نمای با کیفیت و بی نقصی داشته باشید، از این رو اجرای این فرآيند باید حتما مطابق با اصول خاصی انجام گیرد. اصلی ترین و مهم ترین نکته در اجرای این نوع نما آن است که زیرسازی چه به صورت افقی و چه به صورت عمودی باید کاملا تراز باشد.

نکته بعدی که باید در نصب ان الوار ها رعایت کنید، توجه به این مسئله است که هرگز نباید این چوب ها را به صورت مستقیم بر روی قوطی های فلزی نصب و اجرا کنید. برای این کار باید ابتدا چوب هایی به عنوان چوب زیر ساز بر روی قوطی های فلزی نصب کنید و سپس این الوار ها را بر روی چوب زیرساز متصل نمایید. نکته بعدی که قبل از اجرای این نوع نما باید رعایت کنید، آن است که زیرسازی باید به صورت کاملا سبک بوده و ضخامت پشت آن حداقل ۳ سانتی متر باشد.

قیمت نمای ترموود

برای بررسی قیمت و هزینه اجرای نمای چوب ترمو باید بگوییم که قیمت چوب ترموود ایرانی تحت تاثیر عوامل مختلفی تعیین می شود. الوار های به کار رفته در این نوع نما ها با کیفیت های مختلفی ساخته می شوند. تنوع بالایی از این چوب ها تولید شده و روانه بازار می شوند. از این رو نمی توان قیمت ثابتی را برای آن ها در نظر گرفت. از طرفی این الوار ها را در طول، عرض و ضخامت های مختلفی تولید می کنند.

این امر نیز می تواند تاثیر زیادی در قیمت گذاری این چوب ها بگذارد. علاوه بر همه این ها، شرکت های زیادی در سراسر دنیا به تولید این نوع چوب ها مشغول هستند. از این رو شرکت سازنده و برند محصول نیز فاکتور مهم دیگری است که بر روی قیمت گذاری این چوب ها تاثیر می گذارد.

دقت داشته باشید که متراژ فضای مورد نظر شما نیز یکی دیگر از فاکتور های مهم در اجرای این نوع نما می باشد. هر چه متراژ بیش تری را بخواهید با این چوب ها نما کنید، قطعا به متریال های بیش تری نیاز داشته و هزینه بیش تری باید پرداخت کنید. یکی دیگر از فاکتور های مهم در قیمت اجرای این نوع نما ها، دستمزد تیم نصاب است. هر چه این افراد به ازای هر متر مربع مبلغ بالاتری دریافت کنند، در کل شما باید هزینه بیش تری برای اجرای این نما پرداخت کنید.

تعمیر و نگهداری نماهای چوبی

شاید بخواهید در مورد نحوه نگهداری از نمای چوب ترمو اطلاعاتی به دست آورید. اگر فرآیند نصب این نوع نما ها را به درستی انجام داده باشید، برای نگهداری از این چوب ها نیازی به انجام اقدامات خاصی ندارید. بهتر است که در بازه های زمانی مشخص نما را مورد بررسی قرار داده و از سالم بودن همه این الوار ها مطمئن شوید. همچنین در صورت نیاز می توانید کمی آب و صابون ملایم، سطح این چوب ها را بشویید.

با این کار هر گونه گرد و غبار و آلودگی که بر روی سطح این چوب ها وجود دارد از بین رفته و نمای ساختمان ظاهر زیبا تری به خود می گیرد. برای افزایش طول عمر این نوع نما می توانید از رنگ های مخصوص و روکش های حفاظتی نیز استفاده کنید. با این کار احتمال ایجاد خط و خش بر روی چوب ها وجود ندارد و سطح این چوب ها کاملا سالم باقی می ماند. اگر متوجه شدید که یکی از این چوب ها خراب شده اند، باید سریعا آن را از نما جدا کرده و یک چوب دیگر جایگزین کنید.

جمع بندی

امروزه بسیاری از افراد از نمای چوب ترمو استفاده می کنند. برای اجرای این نوع نما از چوب های بسیار مرغوب و با کیفیت ترمو استفاده می کنند. از این رو این نوع نما ها در برابر شرایط محیطی مختلف بسیار مقاوم بوده و در برابر تابش نور ماوراء بنفش نیز کاملا پایدار هستند. از طرفی عایق حرارت و صدا بوده و هرگز در برابر رطوبت دچار پوسیدگی نمی شوند. از طرفی نصب و اجرای این نوع نما ها بسیار ساده و راحت بوده و نیازی به تعمیر و نگهداری خاصی ندارند.

سوالات متداول برای نمای چوب ترمو

آیا می توان در اجرای نمای ساختمان ها از تلفیق چوب با دیگر مصالح استفاده کرد؟

بله، امروزه در بسیاری از خانه ها این چوب ها را با دیگر مصالح تلفیق کرده و نما های لوکس و بسیار زیبایی برای ساختمان ها اجرا می کنند.

آیا همه نما های چوب ترمو دارای یک رنگ مشخص هستند؟

خیر، الوار های مورد استفاده در این نوع نما ها را در رنگ ها و طرح های مختلفی تولید می کنند، از این رو این نوع نما ها نیز بسیار متنوع هستند.

آیا نوسانات قیمت دلار در قیمت گذاری نمای چوب ترمو تاثیر می گذارد؟

بله، با افزایش قیمت دلار متریال به کار رفته در این نوع نما ها نیز گران تر شده و در قیمت های بالاتری به فروش می رسد.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − پنج =